Proces zakupowy, który toczy się po przekroczeniu progu sklepu lub odwiedzeniu witryny internetowej, jest złożony. Codziennie stajemy przed wyborem marki i klasy produktu oraz analizujemy dostępne oferty pod kątem ceny. Smart shopping, czyli inteligentne zakupy to zbiór kompetencji, przydatnych w celu osiągnięcia jak najlepszej jakości artykułów w jak najniższych cenach.
Podstawowe zasady inteligentnych zakupów
Niektóre z badań wskazują, że robiąc na co dzień inteligentne zakupy, zaoszczędzić można nawet kilkadziesiąt procent wydatków na konsumpcję w miesiącu. Zachowane w ten sposób pieniądze można odłożyć na realizację celów długofalowych, takich jak np. wakacyjny wyjazd czy kupno nowego samochodu.
Ważnym aspektem smart shoppingu jest śledzenie aktualnych promocji, obniżek i wyprzedaży. Zdarza się, że dany producent pozbywa się zapasów towaru, oferując go w znacznie niższej cenie, ponieważ nie jest w stanie zmagazynować wielkich jego ilości. Przykładem tego są ogromne wyprzedaże w branży odzieżowej, kiedy wcześniejsza kolekcja dostępna jest w bardzo atrakcyjnych – z punktu widzenia kupującego – cenach, ponieważ pod bramą magazynu czekają już ciężarówki z nową partią towaru. Jest to doskonała okazja, by uzupełnić swoją szafę znacznie niższym kosztem, niż w przypadku regularnych zakupów. Warto dokładnie śledzić terminy takich akcji i asortyment w danym sklepie, ponieważ często taka wyprzedaż odbywa się „do wyczerpania zapasów”. Żeby nikt nas nie uprzedził, można skorzystać z atrakcyjnego rozwiązania, jakim jest chwilówka na 30 dni. Dostępne na rynku oferty pozwalają nawet pożyczyć i zwrócić tę samą kwotę, bez naliczania żadnych odsetek. Taki nieoprocentowany zastrzyk gotówki pozwala w nieskrępowany sposób zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze rzeczy na długi czas.
Dobrym miejscem na tego typu zakupy są tzw. outlety. Dostępne tam towary bardzo często nie odbiegają jakością od tych wystawianych w tradycyjnych sklepach. Badania socjologów wskazują, że Polacy chętnie odwiedzają tego typu miejsca. Zakupy w cenach o kilkadziesiąt procent niższych pozwalają na sporą oszczędność. Trendy smart shoppingu ulegają w Polsce nieustannemu wzrostowi. Powoli odchodzą do lamusa przekonania znane w latach 90′, mówiące, że cena w prosty sposób wiąże się z jakością produktu, a im jest ona wyższa, tym bardziej zaszczytną pozycję w hierarchii społecznej zajmuje nabywca.
Analiza wydatków drogą do smart shoppingu
Jednym z kroków do inteligentnego podejmowania decyzji zakupowych jest również analiza wcześniejszych wydatków. Ważne jest, aby mieć świadomość, z jaką częstotliwością korzystamy z poszczególnych przedmiotów i usług. Jeżeli decydujemy się na dojazd do pracy autobusem, zamiast samochodem, należy już pierwszego dnia zakupić bilet okresowy. Kupując bilety jednorazowe, co prawda oszczędzamy na kosztach paliwa w aucie, ale nadal przepłacamy, bo znacznie tańszym rozwiązaniem jest w tej sytuacji bilet miesięczny czy kwartalny. Przykładem „z drugiej strony” jest pakiet telewizji kablowej – jeżeli posiadamy wykupione dodatkowe kanały, które oglądamy 1-2 razy w miesiącu, a płacimy pełny abonament, to wnioski co do zasadności takich wydatków nasuwają się same… Jak widać, sposobów na smart shopping jest tyle, ile wydatków gospodarstwa domowego. Warto poświęcić pewien czas na ich analizę i opracowanie twórczych sposobów na obniżenie kosztów.