Większość czasu człowiek spędza w pozycji siedzącej – w szkole, w pracy w domu. Długotrwałe siedzenie może sprzyjać powstawaniu wielu dolegliwości, jak ból kręgosłupa, ból karku czy drętwienie kończyn. Warto zadbać o to by warunki, w jakich pracujemy, czy się uczymy były zgodne, z zasadami ergonomii. Na co zwrócić uwagę urządzając stanowisko do pracy czy nauki?
Jak ustawić biurko i krzesło?
Biurko powinno być przestronne, tak by zapewniało komfort pracy. Szerokie i głębokie pozwoli na odpowiednie ustawienie elementów wyposażenia i nie będzie wymagało przyjmowania, nienaturalnych wymuszonych pozycji pracy.
Krzesło ma bardzo duży wpływ na komfort pracy. Powinno zapewniać regulację wysokości siedziska, wysokości oparcia, regulację pochylenia oparcia oraz podłokietniki. Prawidłowa postawa ciała w pozycji siedzącej jest niezwykle ważna, gdyż pozwala uniknąć bólu kręgosłupa i karku.
Jak powinien stać monitor?
To on najbardziej obciąża nasz wzrok. Ważne by był dobrej jakości i nie odbijał światła. W zależności od rozmiaru, powinien być ustawiony w odległości około 40-75 cm od oczu. Powinien mieś także regulowaną wysokość. Odpowiedni monitor i jego ustawienie zminimalizuje zmęczenie karku i wzroku.
Oświetlenie w miejscu pracy
Oświetlenie to bardzo ważny parametr, ponieważ wpływa na jakość pracy oraz na poziom zmęczenia. Powinno się jak najlepiej wykorzystywać światło naturalne, ono bowiem najbardziej sprzyja naszym oczom.
Światło sztuczne, którym oświetlamy pomieszczenie nie powinno być zbyt ostre. Lepiej sprawdzą się tradycyjne żarówki o cieplejszej barwie, niż mocne halogenowe lampy.
Temperatura w miejscu pracy
Zgodnie z kodeksem pracy, minimalna temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. W lecie gdy na zewnątrz panują upały warto zadbać o schłodzenie temperatury w pomieszczeniu. Niezbędna jest więc klimatyzacja.